Kabeltram

San Francisco is een van de weinige plaatsen in de wereld waar mensen nog altijd op een historische Kabeltram kunnen rijden. De kabeltrams zijn ‘s werelds laatste permanent operationele handbedienbare kabel cars. De karretjes worden getrokken door kabels die in de grond zijn aangebracht. Een bezoek aan San Francisco is niet compleet wanneer geen tour is gemaakt met dit legendarische rijtuig!

Algemene informatie en tips

Het San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA) heeft op dit moment nog drie kabelbaanlijnen. Deze historische voertuigen zijn niet zelf aangedreven; in plaats daarvan bewegen ze met behulp van een mechanisme dat de kabels vasthoudt die onder de straten van San Francisco lopen.

De treinen rijden iedere dag, maar in het weekend gelden aangepaste tijden. Voor de exacte tijden kun je terecht op de officiële website van de Cable Cars.

Wist je dat jaarlijks 9,7 miljoen mensen gebruik maken van dit opmerkelijke voertuig?

De op dit moment nog actieve kabellijnen zijn:

  1. Powell-Hyde (gaat van Nob Hill tot aan de vissersbuurt Fisherman’s Wharf
  2. Powell-Mason (loopt over Nob Hill, Russian Hill en het eindpunt is op Aquatic Park)
  3. Californië Street (loopt ten oosten van het Financiële district en dan via Chinatown en Nob Hill stopt hij bij Van Ness Avenue)

Om goed voorbereid aan je rit te beginnen een aantal tips

De geschiedenis

Het kabelsysteem in San Francisco werd in 1873 gebouwd. In 1890 had het bijna 25 verschillende lijnen lopen die mensen over de gehele stad vervoerde. Dit systeem diende als model voor soortgelijke systemen in steden over de hele wereld. Het systeem werd echter maar kortstondig gebruikt, omdat elektrische trams tegen het einde van de negentiende eeuw werden ontwikkeld en die konden op een efficiëntere en goedkopere manier worden ingezet.

In 1912 waren er nog maar slechts drie lijnen over (en die waren er alleen nog maar omdat ze makkelijk door de steilste straten konden manoeuvreren; iets wat de elektrische straatwagens niet konden). Burgemeester Lapham probeerde in 1947 om het hele systeem af te schaffen, dankzij een speciaal opgericht comité dat campagne voerde voor het behoud van de Kabeltrams, werden zijn plannen teniet gedaan. Rond 1980 zijn de drie nog actieve lijnen volledig gerestaureerd.